Jumaat, 7 Disember 2012

Lawatan Sambil Belajar ke Stesen MARDI Cameron Highlands

Hello semua...
Hari ini sebenarnya Opec masih menerima tempahan catering untuk 40 orang. Makan malam. Seperti biasa la dengan business partner Opec, Si Biah. Si Timah pula perlu menjalankan tanggungjawab melayani suaminya yang tiba dari Negeri Jelapang Padi.



Malam ini Opec nak kongsi pengalaman sewaktu melawat ke Stesen MARDI Cameron Highlands. Sebelum ini, Opec pernah masuk ke Stesen MARDI ini dan merasakan tiada apa yang istimewa. Cuma macam kebun bunga je. Namun begitu, segalanya berubah apabila Opec mulai menyelami apa yang tersirat disebalik sebuah hamparan bungaan yang terbentang indah. Tiket masuk ke stesen ini adalah RM3.00 bagi dewasa dan RM1.50 bagi pelajar.





Kaunter tiket

Menurut Dr Wan Abdullah bin Wan Yusoff (Ketua Stesen MARDI Cameron Highlands), sebenarnya ladang teh dan kilang teh yang pertama dibuka di Cameron Highlands ini bertapak di stesen ini. Ladang teh itu masih ada sehingga sekarang, termasuklah kilang pemprosesannya. Cuma, ladang terbabit tidak lagi seluas dahulu kerana beberapa ekar tanah di kawasan itu sudah dibangunkan dengan penyelidikan pertanian yang lain pula.





Dr Wan Abdullah memberi penerangan

Melalui penerangan yang disampaikan oleh Dr Wan, sebenarnya taburan hujan paling tinggi di daerah kecil ini adalah pada bulan Mei dan Oktober! Jadi, waktu inilah yang mungkin tidak sesuai untuk melawat Cameron Highlands.


Pokok pear










Sewaktu meninjau stesen ini, Opec sempat menjenguk kawasan penyelidikan tanaman pear, epal dan anggur disini.





Pokok epal















Tanaman anggur














Pokok Rosemary





Selain itu juga, di stesen ini turut terdapat laman dapur atau lebih komersil dengan panggilan edible garden yang menempatkan beberapa variety cili, pudina, rosemary dan banyak lagi. Sangat menarik!





Selasih atau Basil














Pudina














Zucchini




Pernah dengar Zucchini? Kerana fizikalnya seperti mentimun, Opec membayangkan bahawa pokok zucchini  merupakan sejenis tumbuhan menjalar. Malangnya sangkaan Opec meleset sama sekali. Pokok zucchini ini sebenarnya tumbuh seperti pokok labu dan tidak memerlukan para seperti mentimun.




Brussels Sprout





Antara tanaman lain yang menarik perhatian Opec ialah brussels sprout. Rupa-rupanya tauge - hehehe (sprout) ini tumbuh di batang pokoknya yang kelihatan seperti pokok kobis. Tidak lupa pokok artichoke dan asparagusAmazing!






Kuntum mawar merah yang berkembang


Bagi yang gemarkan fotografi, Stesen MARDI Cameron highlands ini merupakan lokasi yang sangat sesuai dan menarik untuk mengambil gambar. Ramai juga yang shooting foto pengantin di sini rupanya.








Bunga dahlia



Terdapat berbagai spesis bunga-bungaan yang terdapat di sini. Bermacam saiz dan warna. Ada bunga mawar, dahlia, kekwa... macam-macam la. Pendek kata, tak rugi datang ke mari.







Salah satu species Alamanda













Bunga matahari














Pokok kobis



Jadi, kepada anda yang datang ke Cameron Highlands ini, Opec sangat menyarankan anda untuk berkunjung ke stesen ini terlebih dahulu sebelum ke tempat yang lain. Banyak informasi yang boleh di dapati di sini dan stesen ini sudah seperti sebuah arkib pertanian yang menggabungkan semua elemen yang terdapat di daerah ini.



Pokok artichoke yang seakan jantung pisang

Chives @ Kucai

Pokok asparagus
































Pernah terfikir bagaimanakah rupa pokok asparagus?













SELAMAT BERCUTI!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan