Khamis, 13 Disember 2012

Makan-makan

Salam sayang (hikhikhik)...

Hari ni Opec ada kelapangan. Balik kerja, ajak Si Rosdi beli barang di Pasaraya Jimat sebab malam ni nak masak untuk dinner. Tapi bila sampai Jimat, tengok tauge dia dah lembik. Beli aje la sotong putih 2 paket. Tapi masih tak puas hati. Nak juga masak tauge goreng belacan. Si Rosdi pun bawa la ke Kedai Runcit Camelia. Tengok tauge dia pun tak berapa segar, tapi masih elok. Beli juga la.

Buttered Prawn with Egg Floss
Jadi, malam ni Opec masak Tauge Goreng Belacan + Sotong Putih. Si Rosdi pulak masak nasi. Lepas tu, teringat pula pada udang (saiz besar) yang beli sekilo tak habis-habis masak lagi. Apalagi, masak la Buttered Prawn untuk di'ngap' malam ni. Buttered Prawn ni rasanya elok pakai udang harimau, bukan udang besar yang macam Opec gunakan ni. tapi tak apalah. Yang nak makan pun tekak sendiri. Malam ni Opec nak share resepi udang yang Opec masak ni.


Buttered Prawn



Trick yang agak mengelirukan semasa memasak menu ini adalah untuk mendapatkan egg floss yang cantik. Egg floss? Apa tu? Kalau nak terjemahkan, maksudnya serunding telur. Ada ek serunding telur. Ala, dalam bahasa mudah yang Opec guna, serdak telur tu la. Biasa kita buat pasti akan berakhir dengan menjadi scramble egg atau telur hancur. Kalau masak Buttered crab sesuai la yang begitu.

Setelah beria-ia mengkaji, menonton video masakan, akhirnya Opec tahu juga rahsianya (hehehee...mungkin Opec je sebenarnya yang tak tau). Kalau nak ikut cara chef , memanglah mereka terus tuangkan telur dari mangkuk ke kuali. tapi Opec yang tak berapa nal professional ni tak boleh la buat macam tu. Nanti tak jadi serunding telur, jadi telur dadar la.

Untuk mengatasi masalah ini, Opec telah menyediakan kelongsong yang Opec buat dari baking sheet. Corong la maksudnya. Setelah itu, barulah dituangkan ke dalam kuali. Alhamdulillah, jadi juga akhirnya.

Sebab dah panjang sangat coretan ini, resepinya Opec lepak di ruangan Ceritera. Kalau nak resepinya, sila klik sini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan